Die gesprek oor die Britse gewoonte dat ‘n vrou haar man se 
van en solank as
wat sy getroud is, selfs sy naam, soos Mrs John Brown, moet 
aanneem het ‘n
200 jaar oue geskiedenis. Dit moes seker na 1806 toe die 
Britse regering die
Kaap oorgeneem het, ingesluip het. Hieronder is ‘n opsomming 
wat ek gemaak
het uit ‘n artikel van prof Herman Gilliomee wat baie 
insigwend is, waarin
hy uiteensit hoe liberaal die Nederlande en dan ook die Kaap 
was danksy die
Romeins-Hollandse reg. Dit is van belang as agtergrondkennis 
van ons
stammoeders. 
Gedurende die sewentiende en agtiende eeu het die 
Romeins-Hollandse gesorg
dat die inwoners van Nederland die meeste individuele vryheid 
van alle mense
in Europa geniet het. Dié regstelsel het aan alle mense 
naamlik mans, vroue,
vrymense en slawe regte toegeken tot die mate dat die groot 
regsgeleerde
Voetius gesê het dit beskerm gelykheid en stel alle burgers 
gelyk.
Dit het meegebring dat vroue se wetlike posisie in Nederland 
beter was as
enige ander plek in Europa of Engeland. Die Romeins-Hollandse 
reg en die
Portugese reg was die enigste regstelsel in Europa wat 
gemeenskap van
goedere binne die huwelik erken het. ‘n Weduwee het dus met 
die dood van
haar eggenoot helfte van sy boedel geërf het en die seuns en 
dogters die
ander helfte. Hierdie bepaling het ook in die Kaap gegeld. 
Dit het tot
gevolg gehad dat ‘n vrou wat met ‘n geldige rede, soos 
egbreuk, van haar man
geskei het, geregtig was op helfte van sy boedel en dat sy al 
die roerende
goedere wat hy aan sy minnares gegee het, kon terug eis. 
Die Hollanders het aan die vroue in Nederland en ook in die 
kolonies ‘n
aandeel in eiendomsreg gegee wat totaal onbekend was in die 
Engelse wêreld.
In Engeland en die ander Europese lande het die man by die 
huwelik, die
eienaar van sy vrou se roerende eiendom geword en het sy 
enige eis op sy
boedel verloor. In Nederland en aan die Kaap kon vroue 
handeldryf en ‘n
beroep beoefen sonder die toestemming van haar 
eggenoot.
Dit is opvallend dat die eerste Afrikanervroue aan die Kaap 
wat van
eenvoudige afkoms was en dikwels afkomstig uit weeshuise 
bewus was van hulle
sterk sosiale posisie as vroue. Hulle het aan die Kaap 
aansoek gedoen vir
lisensies wat dan ook aan hulle toegestaan is om gastehuise, 
kroeë of ander
besigheid te bedryf. Hulle kon wel nie as ‘n heemraad of 
ouderling dien nie
maar het gewone burgerlike status geniet.
Beste groete
Rentia Landman Reid
 
